آبکاری سرد

  • 1397/12/14
  • 2350 نفر
گالوانیزه کردن فرآیندی است که طی آن انواع مختلفی از فراورده‌های فولادی را با فلز روی پوشش داده تا مقاومت آن‌ها را در مقابل فرسایش و زنگ‌زدگی افزایش دهد.

آبکاری گالوانیزه سرد

گالوانیزه کردن فرآیندی است که طی آن انواع مختلفی از فراورده‌های فولادی را با فلز روی پوشش داده تا مقاومت آن‌ها را در مقابل فرسایش و زنگ‌زدگی افزایش دهد. فلز اصلی که می‌خواهیم آبکاری شود باید کاملاً تمیز باشد و زنگ‌زدگی نداشته باشد تا پوشش به خوبی روی آن بچسبد و بنابراین تمام فرآورده‌های فولادی باید چندین بار مراحلی عموماً شبیه به هم مثل تمیز کردن-آب‌کشی- خشک کردن و یا عملیات سرد و گرم‌کردن را قبل از ورود به خزینه آبکاری «گالوانیزه کردن» بگذرانند. گالوانیزه کردن به دو روش زیر انجام می‌شود:

الف) گالوانیزه کردن به روش حرارتی و غوطه‌ورسازی یعنی غوطه ور ساختن یا فرو بردن محصول فولاد به میان خزینه روی مذاب.

ب) آبکاری سرد به وسیله برق یعنی آبکاری با روی توسط جریان برق از روش حرارتی (ناپیوسته)

برای محصولات ساخته شده از روش نوار پیوسته برای نوارهای فولادی- ورقه یا سیم استفاده می‌کنند. استفاده از روان‌سازها (ذوب‌کننده‌ها) در گالوانیزه کردن به روش نوار پیوسته تقریباً مطرود شده و دیگر مورد استفاده نمی‌باشد اما این مواد برای تهیه سیم‌ها هنوز به کار می‌روند.

*مراحل

پوشش روی فلز شامل پوشش با فیلم محافظ روی از انواع مختلف محصولات می باشد. برای انجام این روش، شما نیاز به تجهیزات ویژه دارید. هر عنصر دستگاه نباید در معرض رطوبت و مواد تهاجمی قرار گیرد. فرآیند گالوانیزه به مرحله های زیر تقسیم می شود:

  1. تهیه کننده اول از همه، لازم است محصول را به ترتیب قرار دهید. سطح آن باید از مواد مختلف پاکسازی شود و سپس آن را از بین ببرد. سپس فرایند اچ انجام می شود. محصول فلزی به یک ظرف با محیط اسیدی افتاده است. به عنوان یک قاعده، یک راه حل از اسید سولفوریک استفاده می شود. با تشکر از سطح فیلم اکسید. بنابراین، محلول روی بیشتر طول خواهد کشید. در مرحله نهایی، بقایای اسید از محصول خارج می شود و خشک می شود.
  2. فرآیند گالوانیزه کردن. این مرحله شامل استفاده از یک راه حل برای سطح تهیه شده است. برای ایجاد آن لازم است که روی در یک حمام خاص تحت تاثیر دمای بالا ذوب شود. هنگامی که محلول آماده است، محصول فلزی در حمام غوطه ور می شود و اجازه می دهد تا چند دقیقه صبر کنید.
  3. خشک کردن محصول. محصول گالوانیزه در دمای اتاق خشک می شود.

روش گالوانیزه سرد بیشتر برای پوشش دهی فلزاتی که مصارف بهداشتی دارند یا ورق و لوله هایی با ضخامت کم و قطعات فلزی ریز استفاده می شود. همچنین در صنایع ساخت خودرو ،پیچ و مهره و قطعه سازی نیز کاربرد دارد.